Akutt behandling
samme dag

Du får rask hjelp ved akutt smerte.

Har du vondt i kjeven eller en tann?
Det er ofte en betent nerve i tannen som er årsak til smertene, men smerter kan også oppstå etter en fraktur (ikke alltid synlig), betent tannkjøtt, retinerte visdomstenner eller problemer i kjeveleddet.

Bestill akutt time nå
Lindesnes Tannlegenter OPG tannlege røntgen

Akutte problemer kan lindres midlertidig med smertestillende, men det er nødvendig at en tannlege bekjemper årsaken så tidlig som mulig.

Hos oss får du den hjelpen du trenger - når du trenger den

Dersom du skulle være uheldig og få akutt tannverk, bør du kontakte oss med en gang.

En tann kan frakturere (knekke) eller ha en indre fraktur. Dette er kanskje en av de vanligste årsakene til uforutsette tannlegebesøk. Som regel skyldes en fraktur at tannen er svekket i utgangspunktet. Et eksempel på årsak kan for eksempel være at tannen har en stor amalgamfylling og lite gjenværende tannsubstans. Tyggebelastningen kan da føre til fraktur.

Noen ganger forminskes pulpa i tannen etter en traumeskade som oppstod 10+ år tilbake. Resultatet kan da bli mindre blodgjennomstrømning, noe som fører til at tannen ikke får nødvendige mineraler. Dette fører til en misfarget og sprø tann med økt sjanse for fraktur.

Smerter kan også skyldes for eksempel et korn eller en bringebærstein. Da kan det oppstå et brudd i dentin (tannbenet) – altså en indre fraktur. I slike tilfeller kan tannen ofte reddes ved hjelp av en krone.

Noe annet vi ofte ser på vårt kontor er akutt betennelse i tannkjøttet, gjerne mellom to tenner. Dette kan gi akutte og sterke smerter, og forveksles ofte med tannverk. I slike tilfeller må en tannlege rense rommet mellom tennene, og noen ganger gi et medikament som dreper bakterier.

Bestill akutt time nå
Lindesnes Tannlegenter før etter implantat krone bro